1 2

sectiunea proiecte

Ioan Sandru Rohan, Camil Milincu

Gara Centrala Timisoara

loc 8

9 voturi

amplasament:
Timisoara
anul:
2010
categoria:
proiect de idee
biroul I firma:
Unidesign
colaborator[i]:
suprafata:
- mp
buget:
imagini:
-
panouri:
2

ARGUMENT

În absenţa unui Plan Urbanistic General actualizat, iniţiativele private conduc la intervenţii punctuale haotice, extrem de incoerente. Gândite în afara unei planificări integrate, lipsite de o minimă evaluare a efectelor produse la nivelul unui spaţiu urban extins, aceste intervenţii devin, de foarte multe ori, insule izolate, debranşate de la fluxurile funcţionale ale oraşului . Absenţa unei viziuni bazate pe promovarea unor relaţii solide între componentele spaţiului urban conduce la o fragmentare a structurii urbane , apariţia şi inmulţirea conflictelor funcţionale. Administraţia locală nu reuşeşte întotdeauna să realizeze echilibrul necesar între interesul public şi presiunea investiţională (din sfera antreprenorială privată­­) în primul rând datorită absenţei unei strategii de dezvoltare pe termen lung.

Un exemlu concret este zona Gării de Nord şi traseul de cale ferată ce străbate zona centrală unde suprafeţele mari de teren liber oferă oportunităţi investiţionale multiple, extrem de atrăgătoare pentru investitorii cu mare putere financiară . Drept urmare - Gara oraşului Timişoara , linia ferată ce străbate oraşul de la est la vest - au devenit teme frecvente de analiză şi studiu pentru administraţia locală, pentru investitori, pentru urbanişti şi arhitecţi. Realizarea şi adoptarea unei strategii de dezvoltare durabilă a acestei zone este din ce în ce mai presantă , cu atât mai mult cu cât în ultima perioadă au fost avizate déjà câteva PUD-uri izolate greu integrabile într-o viitoare viziune unitară a zonei.

IDEI DIRECTOARE

• Eliminarea căii ferate - ca barieră urbană .
• Reconversia căii ferate existente într-o linie de transport urban care să permită accese facile între nordul şi sudul orasului, precum o legatură rapidă între gara şi aeroport.
• Transformarea actualei staţii de cale ferată - dintr-o gară de tranzit într-o gară terminus.
• Reamplasarea gării în zona de interferenţă , de joncţiune urbană dintre GARĂ - PORT - AEROPORT.
• Reamplasarea gării într-un context urban polivalent capabil de a genera noi funcţiuni
• Transformarea gării într-un spaţiu urban integrat şi conectat funcţiunilor majore ale oraşului.
• Crearea unui nou centru urban - GARĂ TERMINUS, MALL, HOTEL, BUSINESS CENTER, GARA TREN URBAN PORT NAVAL, STADION, PIATA URBANA
• Transformarea Canalului Bega într-o apă navigabilă, cu un port în zona centrală, reevaluarea oportunităţilor pe care le oferă malurile şi reamenajarea acestora.
• Crearea unei legături pietonale directe între port şi gară.
• Reconstrucţia fostei zonei industriale , adiacente căii ferate, transformarea acesteia într-o zona de grad 0, crearea unei relaţii strânse şi directe cu cetatea.
• Închiderea inelului 2 prin construcţia unui nou pod peste Bega.
• Corelaţionarea reţelelor de circulaţie - feroviare, auto , navale , aeriene – în scopul funcţionarii optime.
• Integrarea gării într-un traseu pietonal major.
• Redenumirea gării ca GARA CENTRALĂ.

comentarii [1]

xperts
Frumos proiect, pacat ca ideiile directoare nu sunt originale si au fost preluate de la proiectul facut de studentii din italia, veniti sa dea lectii la "urbanistii" cu experienta din Timisoara! :)))

Adauga comentarii