1 2

sectiunea proiecte

Dragan Dragomir

Urban Interface

loc 7

11 voturi

amplasament:
Bucuresti
anul:
2010
categoria:
proiect de idee
biroul I firma:
D-ConteXt Studio
colaborator[i]:
Carmen Perieanu, Simona Mezaros, Gabriel Nicoara
suprafata:
- mp
buget:
imagini:
-
panouri:
2

Studiul prezent vine ca raspuns pentru programul amplu de transformare a complexului Sala Palatului din Bucuresti intr-un mall cultural (termenul implica principiile si impactul unui shopping mall clasic, adaptate pe spatii culturale, educationale, artictice etc)
Tinta studiului, pornind de la premisele temei cadru, o reprezinta rezolvarea accesibilitatii si mai ales a evacuarii publicului, pe scurt, insuficienta punctelor/scarilor de evacuare in adrul edificiului.

Studiul este structurat pe trei capitole majore si concluzii: studiul situatiei existente (E), cerinte tintite de promoterii proiectului (T), raspunsul punctual al interventiilor propuse (I), si implicit castigurile colaterale ale intregului propus (C)
Rezultatul acestui experiment din punct de vedere teoretic, este un concept ideologic de studiu, general aplicabil - E.T.I.C.

Analiza situatiei existente a mai atras atentia asupra catorva inadvertente in atingerea tintei cadru pentru intregul complex. Sala Palatului, un edificiu icon, detine un stil arhitectural rigid, impunator - impune respect dar si distanta publicului. Acest lucru este prezent si datorita graficului orar al evenimentelor care se desfasoara in incinta.
Tema, devine astfel mai complexa, pe langa rezolvarea cerintelor initiale, obiectul propus trebuie sa atraga, sa ajute introducerea de functiuni noi, sa sustina extinderea programului orar, sa nu intre in conflict cu existentul ci din contra sa l valorifice.
Interventia propusa, a fost dezvoltata gradual, functie de toti acesti factori.
Accesibilitatea si evacuarea sunt rezolvate printr-o structura metalica ce sustine strapungeri punctuale pentru fiecare nivel. Aceasta va avea la nivelul parterului o arie de implantare ce pastreaza distanta fata de cladirea obiect, in acelas timp, volumetric, avand de a face cu un corp ce o va obtura partial oentru a i slabi rigiditatea/imaginea impunatoare.
Podestele scarilor de evacuare sunt extinse in ambele directii, devenind capete de pod pentru alveole culturale inserate in cadrul edificiului. Cafenele culturale, ceainarii, librarii, sunt punctual functiuni ce pot exista singular, devenind accesibile independent de programul Salii, prin intermediul acelorasi scari de evacuare, ele coabitand cu functiunile Salii in acelasi edificiu. Limita dintre nou si vechi, va fi strict o problema de limitare/inchidere a anumitor fluxuri predefinite de circulatie.
Probleme ce apar prin reducerea rigiditatii edificiului existent si amplasarea scarilor de acces/evacuare sunt gasirea/conceperea unei propuneri ce sa justifice reducerea aspectului impunator respectiv felul in care altereaza interventia propusa o anumita imagine intiparita in spiritul local.
Coaja ce va imbraca structura metalica a fost gandita voit asimetric si intervine partial pe doua din fatadele existente.
Obiectul rezultat, deconstructivit, transforma Sala Palatului intr un exponat, prin abordarea stilistica ce contrasteaza nefacand decat sa accentueze existentul. Ascunderea fatadei SE a salii prin interventia propusa, va fi compensata prin introducerea unui ecran LED multimedia pe noua fatada, acesta putand reda vizual fatada existenta.

Justificarea prezentei ecranului este mai complexa daca luam in calcul proiectarea evenimentelor ce se desfasoara in cadrul Salii (concerte, conferinte, expo etc), lucru ce va fi atractiv social, piata din partea SE a Salii putand deveni un important punct pietonal. Acest lucru este de altfel sustinut si de propunerea urbanistica in curs de aprobare care inchide traficul pe partea de est a Salii. Nu in ultimul rand, ecranul va putea fi autosustinut financiar preluand si functia de panou publicitar.
Un castig colateral il reprezinta spatiul rezultat in urma conceperii cojii in jurul scarilor.
Acesta va avea fetele interioare placate partial cu oglinzi, compuse ritmic dupa sincronizate cu pasul de structura, transformandu l intr un mecanism de acces complet, un happening vizual continuu, el fiind perceput ca un grid spatial virtual, un univers paralel.
Gestul in sine se inscrie in tema globalaa complexuluisporind exponential interesul penru intregul complex.

Conceptul experimentat ( E.T.I.C.), argumentat prin studiul prezent, exemplifica potentialul unei teme raportat la impactul real prevazut.
Un concept dezvoltat pas cu pas, ce porneste de la studiu, adaptarea cerintelor si propune o interventie adaptata ca si criteriu final prin prisma impactului pozitiv pe termen lung, factor ce presupune mobilitate, adaptabilitate, reversibilitate, incurajand elementul social si vecinatatea,

comentarii [5]

Alexandru Sergiu Bogdan
foarte frumos,felicitari!

Un fan corbu
Nu e deloc etic

Xperts
Nice work !!!!

anonim@TM
Da,e fain si up-to-date -spre deosebire de alte proiecte,"mai prafuite" un pic

Dragan Dragomir
fain

Adauga comentarii